טיפולי שיניים לאורך תקופת ההיריון - מה חשוב לדעת? - מרכז אקרמן לרפואת שיניים
טיפולי שיניים בהריון

טיפולי שיניים לאורך תקופת ההיריון – מה חשוב לדעת?

טיפולי שיניים בהריון הם הגדרה כוללת לכל סוגי טיפולי השיניים המיועדים לנשים הרות לאורך כל תקופת ההיריון. בעמוד שלפניכן, תוכלו למצוא את המידע המקיף והמדויק ביותר בכל הנוגע לקבלת טיפולי שיניים לאורך כל תקופת ההיריון.

טיפולי שיניים במהלך ההיריון – עם מי חושב להיוועץ?

במידה וגם אתן נדרשות לקבלת טיפולי שיניים במהלך תקופת ההיריון, אנו ממליצים לכן להיוועץ גם עם רופא השיניים המטפל בכן וגם הרופא המלווה את ההיריון. ההיוועצות עימהם נועדה לבחון את דחיפות הטיפול הנחוץ לכם ואת ההנחיות לגבי קבלת טיפול תרופתי נלווה לטיפולי השיניים, כאשר ההחלטה האם לקיים את הטיפול במהלך תקופת ההיריון חייבת להיעשות בהתאם למצבכם הבריאותי הכללי, בהתאם לרמת הסיכון של ההיריון, וכמובן, בהתאם לדחיפות ונחיצות טיפולי השיניים.

סוגי טיפולי שיניים במהלך ההיריון

באופן עקרוני, אין כל מניעה מקבלת טיפולי שיניים בהריון במהלך הטרימסטר הראשון והשני, כאשר בין סוגי הטיפולים המתאפשרים במהלך תקופה זו נכללים: ביקורים סדירים אצל רופא השיניים לצרכי מעקב אחר בריאות השיניים, טיפולי שיניים משמרים כגון: סתימות, עקירות שיניים וטיפולי שורש, טיפולי השתלות שיניים וטיפולי שיננית המיועדים למטרות ניקוי אבן השן.

שימו לב – בניגוד לדעה הרווחת, אין כל מניעה מצילומי רנטגן לשיניים במהלך הטרימסטר הראשון והשני להיריון וזאת במידה והצילום מיושם כאשר הבטן ההריונית מכוסה בסינר עופרת המונע קרינה.

טיפולי שיניים בטרימסטר השלישי להיריון

מסוף חודש שישי להיריון ועד הלידה, מומלץ להימנע מקבלת טיפולי שיניים בהריון וזאת למעט טיפולי חירום וגם זאת לאחר היוועצות מקדימה עם רופא השיניים והרופא המלווה את ההיריון. במידה ואתן נדרשות לכל טיפול תרופתי כתוצאה מכאבי שיניים ו/או טיפול שיניים במהלך כל תקופת ההיריון, קיימת חשיבות רבה להיוועצות מקדימה עם הרופא המלווה את ההיריון.

טיפולי שיניים בהריון – תחת הרדמה מקומית בלבד!

דבר נוסף שחשוב לדעת על טיפולי שיניים בהריון קשור לעובדה שכל טיפולי שיניים בהריון מיושמים תחת הרדמה מקומית בלבד, כאשר טיפולים המצריכים הרדמה כללית נדחים לתקופה שלאחר הלידה וזאת גם במקרים דחופים.

שמירה על בריאות השיניים במהלך תקופת ההיריון – כיצד?

תקופת ההיריון היא תקופה מאתגרת במהלכה הגוף חווה שינויים הורמונאליים המשפיעים באופן ישיר על מצב הבריאות הכללי. במהלך חודשי ההיריון, השיניים רגישות יותר והדבר עשוי להשפיע על בריאות השיניים והחניכיים. נשים רבות המצויות בשלבים כאלו ואחרים של ההיריון, מתלוננות על כאבי חניכיים ודימומים מהחניכיים בעת הצחצוח וזאת בנוסף לעובדה  שהרגישות בשיניים עשויה להוביל לעששת במידה ולא שומרים על מספר כללים לשמירה על בריאות השיניים לאורך כל תקופת ההיריון. להלן מספר טיפים מעשיים לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים במהלך תקופת ההיריון:

  1. הקפידו על צחצוח נכון של השיניים פעמיים ביום – מומלץ לעשות שימוש במברשת שיניים חשמלית המצריכה פחות הפעלת כוח בפעולת הצחצוח.
  2. הקפידו על שימוש בחוט דנטלי לצרכי ניקוי שאריות מזון לאחר כל ארוחה במהלך היום – את החוט הדנטלי ניתן להחליף ו/או להוסיף אליו גם לעיסת מסטיק ללא סוכר לאחר ארוחה.
  3. במידה ואתן מתכננות את ההיריון במסגרת טיפולי פוריות ו/או היריון טבעי, מומלץ להגיע לבדיקת מעקב לפני הריון אצל רופא השיניים וזאת על מנת לבצע טיפולים נדרשים מהם מומלץ להימנע במהלך תקופת ההיריון.
  4. במהלך הטרימסטר הראשון והשני (עד סוף חודש שישי), מומלץ לבקר פעם אחת אצל רופא השיניים ופעם אחת אצל השיננית וזאת לצרכי מעקב אחר בריאות השיניים ולצרכי ניקוי אבן השן.
  5. הימנעו ככל הניתן מצריכה מוגברת של דברי מתיקה – ההורמונים המשתוללים במהלך חודשי ההיריון עשויים לעשות לכן חשק עז לדברי מתיקה ולנשנושים אינסופיים, דבר העשוי לגרום להצטברות רובד חיידקי על השיניים. כפועל יוצא מכך, מומלץ להימנע ככל הניתן מצריכת דברי מתיקה מכל סוג, לרבות, משקאות ממותקים ולצרוך יותר פירות, ירקות ומוצרי חלב ללא סוכר המסייעים לשמירה על בריאות השיניים.
  6. במידה ואתן מדממות מהחניכיים במהלך הצחצוח, אנו ממליצים לכם לקבוע תור קרוב לרופא השיניים וזאת על מנת לאבחן את הבעיה ולמצוא לה את הפתרון המתאים במסגרת טיפולי שיניים בהריון.

קראו גם על: רופא שיניים לילדים בירושלים

דילוג לתוכן